pátek, června 01, 2007

Odvijáky na Nových Sadech

Minulý víkend jsme na Nových Sadech s Formecem vyzkoušeli novou alternativu, jak se dostat do vzduchu... Start na odvijáku...
Absolvoval jsem dva vleky jeden do půl délky jízdy vlečného auta, vypnutý z vlastního rozhodnutí - bylo potřeba udělat drobnou úpravu na vypínacím zařízení a druhý se silným bočním větrem (stejně jako ten první) bez termiky do 200m nad plochu... auto Šikecův Volkswagen dojel na konec dráhy a dál už bylo jenom pole, Ukrajina, Ruská sibiř a Barentsovo moře... ;)
Formec rovněž úspěšný start a vypnutí z vlastního rozhodnutí v půlce dráhy vlečného auta...
Pak nás vyhnala bouřka... která mi při mém druhém vleku zabubnovala kapkama deště na horní potah mého kluzáku, ale i tak jsem velmi spokojen...

Moje dojmy (zdůrazňuji moje osobní dojmy :) to jenom pro ty, co se ve všem rýpou a hned chtějí generalizovat...
Start na odvijáku je výrazně klidnější, než aerovlek, let probíhá na normální rychlosti (tracklog stáhnu a umístím na FTP co nejdříve) myslím, že po zacvičení obsluhy na specifika vzletu ZK, bude možné vlekat na nových sadech do 300 - 400m (je tam kratší dráha)
v dosahu je i 2 km vlekací cesta severojižním směrem, kde se údajně padáci vlekají až do 600m
všechny tři vleky probíhaly za bočního větru (zhruba 3-6m/s 30 - 50° zprava) a byly bez kritických okamžiků (vyjma mého druhého startu na příliš krátkém laně ;) pozor na úplav za autem...
můj dojem je, že je možné startovat z nohou i za velmi malého větru, ale v tom případě je vhodná dolly (asi potvrdí Staňa Pecha, který má rozsáhlé zkušenosti s odvíjením)

Použité vypínací zařízení:
obě naše vypínací zařízení se skládaly z:
2 ks běžných trubičkových vypínačů s jehlou
1 ks "váhového" lanka s elastickou charakteristikou zatěžování
1 ks vypínací trhové pojistky

...oba trubičkové vypínače byly upevněny do dvojice karabin ve vlekacích závěsech na prsou postroje (vlekali jsme se jenom za pilota), váhové lanko je uvázáno tak aby kratší strana byla co nejratší (zhruba 30 cm mezi oky) a delší strana byla tak dlouhá, aby při startovním postoji nebránila v manipulaci s křídlem. Krátká strana je upnuta do "horního" vypínače a jde přímo vpřed k vlečnému lanu. Dlouhá strana je upnuta do spodního vypínače a jde pod hrazdou. Lanka do vypínačů upnuta bez pojistek - napřímo. Hlavní oko "váhového" lanka jsme osadili karabinou a tu připojili k vlečnému lanu přes pojistku s trhací silou zhruba 150 kg. Pojistka nepraskla v při žádném ze tří vleků.


video z odvíjení je na:
"ftp://hg@cartman.shopsys.cz/video z odvíjení 070526"
přístupové klíče na toto ftp jsou k dispozici u mne na : lukas.klika(at)gmail.com

Žádné komentáře: